Hrönn Kold Sigurdardottir: ”Vinyasa yoga gør din krop stærk og smidig samt dit sind åbent og rummeligt”

hronn kold sigurdardottir vinyasa yoga skodsborg suite yoglærer

”At dyrke vinyasa yoga stiller krav til deltageren om at være helt tilstede i kroppen og nuet. Alle bevægelser er koordineret med åndedrættet, som bringer deltageren ind i en tilstand af moving meditation,” fortæller yogalærer Hrönn Kold Sigurdardottir om vinyasa yoga.
Hun uddyber: ”Sindets konstante tanker om det ene og det andet bliver stilnet for en stund, og al fokus er på det, der er nu”
Hrönn oplever, at deltagerne får stort udbytte af at dyrke vinyasa yoga.
”Vinyasa yoga kan opleves dybt fredfyldt og samtidig energigivende. Kroppen bliver stærk og smidig, sindet bliver åbent og rummeligt, og hjertet finder tilbage til sin glædesfyldte natur. ”

Vinyasa yoga med Hrönn Kold Sigurdardottir

”Mine vinyasa-timer begynder med en centrering, hvor vi lander og forbinder os med åndedrættet; vi chanter ’OM’ og måske en chant,” fortæller Hrönn.
Derefter sætter hun et tema for klassen: Kropslig fokus og hjertekvalitet.
Hrönns klasser i Skodsborg Spa & Fitness ligger typisk om morgenen, så hun begynder med at få deltagerne til at varme rygsøjlen op med blide bevægelser samt vække hofter, baglår og skuldre. Derefter følger nogle varmende, blødgørende variationer af solhilsener, efterfulgt af en række stående stillinger, hvor også balancen bliver øvet.
Hun arbejder ofte hen imod en hovedstilling (peak pose), så der kommer stillinger, som åbner og styrker de områder, som skal forberedes til peak pose.
Efter peak pose bevæger deltagerne sig ind i siddende, hofteåbnende stillinger og foroverbøjninger. Afslutningsvis rygliggende omvendte stillinger og twists.
Hrönn slutter altid klassen med en afspænding (savasana) og nogle gange en kort meditation.

Fra meditation til yoga

”Min indgang til yoga var gennem meditation,” fortæller Hrönn.
”Jeg fandt et værktøj som hjalp mig til at være til stede i de svære situationer af livet og samtidig være tro mod mig selv.”
Første gang var, da Hrönn læste til sygeplejerske, med et lille barn på et år. Hun var meget nervøs for de forestående eksamener og tog et meditationskursus. Hrönn bestod alle sine eksamener og genfandt troen på sig selv takket være den ro, som meditationen bragte med sig.

Meditation er et uundværligt redskab i min dagligdag

Der skulle gå nogle år, før Hrönn begyndte at meditere igen.
”For 11 år siden dannede jeg en sammenbragt familie med min nuværende mand,” fortæller hun.
”Vi havde fem børn i alderen to til 13 år – mine, hans og ikke nogen af vores. Kort tid efter begyndte jeg igen på universitetet, denne gang som ph. d. studerende. Min mand havde et krævende lederjob, og jeg var aktiv i foreningslivet med en post som formand for Dansk selskab for medicinsk informatik.”
Hrönn fortæller: ”Effekten denne gang blev lige så kraftfuld. Jeg kunne igen stå ved mig selv og være i – og med – det hele uden at miste mit center. Meditation er et uundværligt redskab i min dagligdag.”

”Vinyasa yoga er næsten som terapi”

”Da jeg gentoptog min meditationspraksis for 11 år siden, begyndte jeg også at gå til yoga. Det var, som om min krop genkendte alle disse former og bevægelser,” fortæller Hrönn.
Hun uddyber: ”At praktisere yoga gjorde mig glad, og jeg begyndte at kunne lide at være i min krop. Jeg oplever ofte min fysiske praksis som dybt følelsesmæssigt forløsende, så det er næsten som terapi; og en måde at mærke mig selv helt ind til kernen og dybt inde i hjertet.”
Hrönn slutter: ”Når jeg praktiserer yoga, bliver jeg mindet om, at alle livets oplevelser – både de dårlige og de gode – kan hjælpe os med at vokse som mennesker.”

Værd at vide, inden du begynder på vinyasa yoga

”Det er en god idé at have praktiseret hatha yoga, inden du prøver vinyasa yoga, da mange af stillingerne er de samme, og tempoet er ofte noget langsommere,” fortæller Hrönn.
Hun tilføjer: ”Det er også godt at vide, at en vinyasa-praksis kræver, at du kan bære en del af din kropsvægt på hænderne (på alle fire og i ”hundestrækket”), og at dine håndled derfor skal kunne tåle dette. Du får selvfølgelig stærke hænder og håndled ved at praktisere vinyasa yoga, men hvis du har skader og skavanker, der forhindrer, at du bærer din vægt på hænderne, vil jeg anbefale en anden form for yoga end vinyasa.”
Yogatimer med Hrönn Skold Sigurdardottir på Kurhotel Skodsborg

Du kan deltage i Hrönns hold på Kurhotel Skodsborg som følger
Onsdag – kl. 10.15 Vinyasa yoga
Læs mere om holdet – og meld dig til – under HOLDAKTIVITETER.

Hrönn Skold Sigurdardottirs yogauddannelse og baggrund

Hrönn har en master i informationsteknologi og har skrevet ph.d. om medicinsk informatik. Hun er uddannet sygeplejerske.

Yoga-uddannelse
2016 “Soul Guidance and Sacred Mentoring Practitioner” ved Alana Fairchild (Accredited online healer training)
2015-2016 Rasa Yoga Advanced Teacher Training (300 timer)  ved Sianna Sherman  (E-RYT-500)
2015 Meditationslærer
2015 Anusara-Inspired™ yogalærer
2014 100 timer Anusara® lærerundervisning Anja Bergh
2012 Anusara® Immersion I, II & III ved Sianna Sherman
2011 Hatha yoga ved Soham Johansen & Simon Krohn (RYT-200)

Udvalgte kurser
“Yoga Mastermind Program; Authentic & effective marketing training for smart teachers and studio owners” ved Ryan Rockwell
Light on the Path – studies of non-dual Shaiva Tantra ved Hareesh Wallis
Ayurveda – stress, nutrition and menopause ved Maria Garre
BeActivated – niveau 1 ved Douglas Heel
“Awakened Heart Meditation – The Art and Practice of Teaching Meditation” ved Sally Kempton
40 Day awareness challenge ved Hareesh Wallis & Christina Star (2015 & 2017)
Warrior Spirit Workshops ved Sianna Sherman & Manel Rodrigues
Advanced Teacher Training – Riding with Tigers ved Sianna Sherman & Manel Rodrigues
Ayurveda 101 ved Maria Garre
Prana Flow – modul 1 ved Charlotte Bruun & Roberto Lim
“Immerse yourself in the practices of yoga and wellbeing” ved Anja Bergh
Asana Junkies Winter 2014 ved Christina Sell

Asana Junkies Fall 2013 ved Christina Sell
Therapeutics ved Soham Johansen & Ditte Bykærholm Nielsen
Workshops med en række fantastiske lærere, for eksempel Desiree Rumbough, Ross Rayburn, Chriz Chaves, Barbra Noh, Neesha Zollinger, Christy Nones, Mark Holzman, Anne Vandewalle, Leela Sadhegee, Nanna Wagner Nielsen, Simon Krohn, Soham Johansen & Hareesh Wallis

Igangværende kurser
The Power of Recognition; a study of the text Pratyabhijñā-hrdayam (Heart of the Doctrine of Recognition) ved Hareesh Wallis
Rasa Yoga Online ved Sianna Sherman

Læs gerne mere om Hrönn Skold Sigurdardottir.